Ολυμπιακοί Αγώνες: Χρυσός αγώνας για χορηγούς και κοινωνία;

Γράφει ο κ. Αλκιβιάδης Σιαράβας, Marketing, Communications & Corporate Citizenship Manager KPMG στην Ελλάδα.
Μια πλατφόρμα για marketing των εταιρειών, αλλά με κοινωνικό χαρακτήρα
Μια συνοπτική ματιά στην ιστορία της χορηγίας στους Ολυμπιακούς Αγώνες
Η χορηγία, μια σύγχρονη έννοια συνδεδεμένη με μεγάλες
εταιρείες και παγκόσμια γεγονότα, έχει τις ρίζες της στην αρχαία Ελλάδα. Τότε, πόλεις-κράτη και πλούσιοι πολίτες υποστήριζαν αθλητές και καλλιτέχνες, κερδίζοντας φήμη και κύρος. Σήμερα, οι Ολυμπιακοί Αγώνες αποτελούν μια τεράστια αγορά για τις εταιρείες, που επενδύουν δισεκατομμύρια για να συνδεθούν με αυτό το παγκόσμιο γεγονός.
Αν και οι μέθοδοι και τα ποσά έχουν αλλάξει, ο στόχος παραμένει ο ίδιος: η δημιουργία μιας σχέσης αμοιβαίου οφέλους. Οι χορηγοί αποκτούν πρόσβαση σε ένα παγκόσμιο κοινό και οι Ολυμπιακοί Αγώνες εξασφαλίζουν τα απαραίτητα κεφάλαια για τη λειτουργία τους.
Η ιστορία της χορηγίας στους Ολυμπιακούς Αγώνες μας διδάσκει ότι αυτή η σχέση είναι διαχρονική και εξελίσσεται συνεχώς. Κατανοώντας τις ρίζες της, μπορούμε να εκτιμήσουμε καλύτερα τον αντίκτυπό της στο παρόν και το μέλλον του αθλητισμού.
Η Ολυμπιακή χορηγία στο σήμερα
Η ιστορία της χορηγίας στους Ολυμπιακούς Αγώνες ξεκινά από τα πρώτα χρόνια των σύγχρονων Αγώνων. Η βρετανική ταξιδιωτική εταιρεία Thomas Cook ήταν ο πρώτος επίσημος ταξιδιωτικός πράκτορας των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας το 1896. Από τότε, ο κόσμος της χορηγίας έχει εξελιχθεί σημαντικά, με πολυεπίπεδα προγράμματα και αυξημένους ανταγωνισμό.
Σήμερα, υπάρχουν τρία κύρια επίπεδα χορηγίας: οι Εθνικές Ολυμπιακές Επιτροπές (ΕΟΕ), οι Οργανωτικές Επιτροπές των Ολυμπιακών Αγώνων (ΟΕΟΑ) και η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή (ΔΟΕ). Κάθε επίπεδο έχει τα δικά του προγράμματα χορηγίας και προσφέρει διαφορετικές ευκαιρίες για τις εταιρείες.
Οι εταιρείες που αποφασίζουν να επενδύσουν σε χορηγίες Ολυμπιακών Αγώνων επιδιώκουν να συνδέσουν το brand τους με ένα παγκόσμιο γεγονός και να αποκομίσουν οφέλη από την αυξημένη προβολή. Ωστόσο, η σχέση μεταξύ των εταιρειών και των Ολυμπιακών Αγώνων δεν είναι πάντα απλή. Οι πρόσφατες συζητήσεις για θέματα όπως η διαφθορά, η περιβαλλοντική επιβάρυνση και τις κοινωνικές προκλήσεις που συνοδεύουν τους Αγώνες έχουν θέσει υπό αμφισβήτηση την αξία της χορηγίας.
Ωστόσο, υπάρχει μια αυξανόμενη τάση για τις εταιρείες να υιοθετήσουν μια πιο υπεύθυνη και συνεργατική προσέγγιση στη χορηγία. Αντί να επικεντρώνονται αποκλειστικά στα εμπορικά οφέλη, οι εταιρείες αναγνωρίζουν τη σημασία της κοινωνικής τους ευθύνης και της συμβολής τους σε θετικές αλλαγές.
Παράδειγμα αποτελεί η συνεργασία της Jaguar Land Rover με τους Invictus Games, όπου η εταιρεία συνδυάζει την εμπορική προβολή με την κοινωνική προσφορά, υποστηρίζοντας τους βετεράνους πολέμου. Επίσης, η Aldi, μέσω της συνεργασίας της με την Team GB, προωθεί την υγιεινή διατροφή και την άθληση.
Η Coca-Cola, παρά τις επικρίσεις για την πλαστική ρύπανση, αξιοποιεί τους Ολυμπιακούς Αγώνες για να προβάλει τις προσπάθειές της για πιο βιώσιμες πρακτικές.
Είναι σαφές ότι οι εταιρείες μπορούν να έχουν θετικό αντίκτυπο μέσω της χορηγίας, αρκεί να υιοθετήσουν μια συνεργατική και υπεύθυνη προσέγγιση. Η χορηγία δεν πρέπει να περιορίζεται μόνο στην προβολή του λογότυπου, αλλά να συμβάλλει στην οικοδόμηση αυθεντικών σχέσεων με την κοινωνία.
Οι Ολυμπιακοί Αγώνες του μέλλοντος θα καθοριστούν από το κατά πόσο οι εταιρείες θα μπορέσουν να συνδυάσουν επιτυχώς τα εμπορικά τους συμφέροντα με την κοινωνική τους ευθύνη.
Ο κ. Αλκιβιάδης Σιαράβας, Marketing, Communications & Corporate Citizenship Manager KPMG στην Ελλάδα.