Clicks γένους θηλυκού!
Clicks γένους θηλυκού!Γράφει η ΗΛΕΚΤΡΑ ΛΥΜΠΕΡΟΠΟΥΛΟΥ
Catchy τίτλοι, εικονική τελειότητα και περιεχόμενο-δέλεαρ, συνθέτουν το ελκυστικό διαδικτυακό πακέτο που απευθύνεται αποκλειστικά στις γυναίκες και προσφέρει νέο και πολλά υποσχόμενο γόνιμο έδαφος στους διαφημιζόμενους.
Θέματα επικαιρότητας, ομορφιάς, μόδας, εξειδικευμένα θέματα όπως υγείας, μητρότητας, γάμου, σπιτιού και online αγορές, είναι μερικές μόνο από τις θεματικές ενότητες που επιχειρούν να διεισδύσουν στη γυναικεία άβυσσο, κρούοντας το καμπανάκι στους διαφημιζόμενους που ανακαλύ- πτουν τη νέα «φυλή» του διαδικτύου, δράττοντας την ευκαιρία στοχευμένης διαφήμισης για τα brands. Αρκεί διαφημιζόμενοι και διαφημιστές να έχουν επιλέξει το μέσο που έχει το επιθυμητό κοινό.
Τι ζητούν οι γυναίκες
Τα ενδιαφέροντα των γυναικών είναι πολυδιάστατα και άλλωστε αυτό αποτυπώνεται και στα διάφορα sites τα οποία προσφέρουν πλήρες περιεχόμενο στις επισκέπτριές τους, ενισχύοντας τη γυναικεία πλευρά και τη θηλυκότητα ακόμα και μέσα από το συνολικό σχεδιασμό της ιστοσελίδας. Σύμφωνα με την Ανδριανή Βαφία, Αccount Οfficer στην GODAE και στο site Myworld.gr, θέματα όπως ζώδια, ομορφιά, διατροφή, μόδα, σχέ- σεις, είναι μερικές από τις ενότητες που βρίσκονται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των γυναικών. «Τα templates των ιστοσελίδων και η εικαστική τους προσέγγιση έχουν ένα ιδιαίτερο feminine touch, προκειμένου η γυναίκα να νιώθει ότι βρίσκεται σε ένα οικείο και όμορφο γυναικείο online περιβάλλον. Βασικό τους μέλημα για να ανταποκριθούν στις online ανάγκες του κοινού, είναι ότι ψυχογραφούν τις επισκέπτριές τους, μαθαίνουν τι τις ενδιαφέρει περισσότερο, εμπλουτίζουν το περιεχόμενό τους και ενημερώνουν το κοινό τους για όλες τις πρόσφατες εξελίξεις στα θέματα που το απασχολούν. Το περιεχόμενο των γυναικείων ιστοσελίδων είναι ευχάριστο και ανάλαφρο, δίχως να «φορτώνει» το χρήστη.
Αντιθέτως, δημιουργείται στις online επισκέπτριες μια αίσθηση χαλάρωσης, ενώ παράλληλα επιτυγχάνεται ενημέρωση και ψυχαγωγία. Επίσης, το περιεχόμενο είναι user friendly και πρακτικό, διευκολύνοντας με αυτό τον τρόπο την εύρεση (search engine optimization), την προσβασιμότητα (user accessibility) των γυναικών στις ανάλογες ιστοσελίδες και παράλληλα, επιτυγχάνεται το top of mind awareness των γυναικείων site».
Την ιδιομορφία του γυναικείου κοινού, αλλά και τις ιδιαίτερες απαιτήσεις του, υπογραμμίζει ο Παντελής Τάφας, γενικός διευθυντής του Fe-mail.gr. «Το γυναικείο κοινό είναι ιδιαίτερα απαιτητικό, με χαρακτηριστικά που διαφέρουν πολύ από το αντρικό κοινό, αλλά και τις κλασικές αναγνώστριες των εντύπων ελληνικών περιοδικών. Είναι διαφορετικές οι απαιτήσεις που έχουν οι χρήστριες των γυναικείων portals, τόσο στη θεματολογία, όσο και στις χρηστικές πληροφορίες που αφορούν στη βελτίωση της καθημερινότητάς τους. Μια γυναίκα σήμερα δεν ενδιαφέρεται μόνο για τα θέματα επικαιρότητας ή τα στοιχεία που συνθέτουν το πώς περνάει την ημέρα της καθημερινά, όπως συνταγές ή συμβουλές ομορφιάς. Τα περισσότερα απ’ αυτά τα βρίσκει στην τηλεόραση ή το ραδιόφωνο.
Επειδή από τη φύση της, κυρίαρχο ρόλο στον τρόπο που λειτουργεί, παίζει το συναίσθημα, ένα site που θα της δημιουργήσει την αίσθηση της ζεστασιάς, είναι πολύ πιο εύκολο να κερδίσει μια θέση στα favorites του υπολογιστή της».
Σε αυτό το πλαίσιο, το Fe-mail.gr δίνει μεγαλύτερη έμφαση σε θέματα οικολογικά, τη στάση απέναντι στο περιβάλλον, αλλά και τη ζωντανή μεταφορά γεγονότων όπως είναι οι επιδείξεις μόδας, οι νέες τάσεις ανάλογα και με την οικονομική κρίση, αλλά και η ανάδειξη προσώπων που προσφέρουν μια εναλλακτική πρόταση ζωής.
Ο κ. Τάφας συνεχίζει λέγοντας: «Ακολουθώντας στο Fe-mail.gr αυτήν τη λογική, έχουμε χτίσει μια σχέση εμπιστοσύνης με το γυναικείο κοινό, που έχει ως αποτέλεσμα να μας αναδείξει σαν σημείο αναφοράς για την έγκυρη και έγκαιρή του ενημέρωση».
Tην ενημερωτική πλευρά των ιστοσελίδων αναδεικνύει ο Ανδρέας Θεοδωρόπουλος, εμπορικός διευθυντής της Πήγασος Interactive. «Οι γυναίκες ψάχνουν για πληροφόρηση στο διαδίκτυο. Από κοσμικά νέα και αστρολογία, μέχρι μόδα, ομορφιά, συνταγές και συμβουλές για νέες μητέρες. Και στόχος μας στο Womenonly.gr είναι ακριβώς να τους δώσουμε αξιόπιστη, πολύπλευρη ενημέρωση για όλα τα θέματα που μπορεί να αφορούν στη σύγχρονη γυναίκα, διευρύνοντας συνεχώς τη θεματολογία του site με νέο, πάντα αξιόπιστο περιεχόμενο».
Το περιεχόμενο του site πρέπει να είναι προσαρμοσμένο στο κοινό του, να έχει ταυτότητα, ύφος και συνέπεια σε αυτό που επιθυμεί να μεταφέρει στον αναγνώστη, όπως δηλώνει η Βιβή Κωτούλα, διευθύντρια Teleiosgamos.gr. «Τα γυναικεία sites πρέπει να είναι καταρχήν εικαστικά άρτια και να προσφέρουν πλούσιο περιεχόμενο, αλλά και υπηρεσίες και online tools που να κρατούν τους αναγνώστες πιστούς. Νέα, θέματα επικαιρότητας, ομορφιά, μόδα, ειδικά εξειδικευμένα θέματα όπως υγείας, μητρότητας, γάμου, σπιτιού & διακόσμησης, ταξίδια κ.ά., είναι μεταξύ άλλων το περιεχόμενο που αναζητά μια γυναίκα στο διαδίκτυο.
Μην ξεχνάμε ότι η γυναίκα θα ερευνήσει και θα οργανώσει τις διακοπές, τις αγορές για το σπίτι, τα ψώνια για τον εαυτό της και τα παιδιά της, αλλά συχνά και για τον άντρα της. Στη δική μας ειδικότητα, το γάμο, το Teleiosgamos.gr έχει θέσει εξαρχής ως πρωταγωνίστρια την αναγνώστρια και τα πάντα κινούνται γύρω από την ιδιαίτερη ψυχολογία της και τις ανάγκες της ως μέλλουσα νύφη και μετέπειτα ως νέα μαμά».
Τη lifestyle πλευρά των γυναικείων sites και όχι την ειδησεογραφική τονίζει η Ναταλία Λορεντζιάδη, Νew Μedia Μanager Liberis Publications, όπου βρίσκεται το portal Myself.gr. Όπως αναφέρει: «Οι βασικές κατηγορίες που παραμένουν δημοφιλείς στα γυναικεία portals είναι gossip, ζώδια, μόδα, μαγειρική, ομορφιά και θέματα διατροφής και δίαιτας. Τελευταία βλέπουμε και την τάση να δημιουργούνται sites με ακόμα πιο καθετοποιημένο περιεχόμενο, όπως μόδα ή μαγειρική, για παράδειγμα.
Μέσα στους επόμενους μήνες όλο και περισσότερα “γυναικεία” sites θα εμφανίζονται στο ελληνικό Internet, αλλά αυτά που θα παραμείνουν πετυχημένα και ανταγωνιστικά πιστεύω πως θα είναι λίγα. Το στοίχημα είναι να φτιαχτούν sites τα οποία θα είναι έτοιμα να υποδεχτούν την επόμενη γενιά γυναικών -20something- που έρχεται, η οποία είναι πολύ πιο εξαρτημένη από το μέσο, αλλά και απαιτητική».
Η οικονομική κρίση και η απαιτητική καθημερινότητα φορτίζουν τη σημερινή γυναίκα και το μόνο που ΔΕΝ χρειάζεται είναι κάποιον να της υποδεικνύει τι ΠΡΕΠΕΙ να κάνει, λέει η Ξένια Ιωάννου, αρχισυντάκτρια στο Tlife.gr. «To Tlife προτείνει. Δίνει τις επιλογές, με καθημερινές ανανεώσεις και της επιτρέπει να αποφασίσει, να σχολιάσει, να αντιδράσει. Να ενημερωθεί και να μη νιώσει μειονεκτικά, να μη νιώσει εκτός. Τα online περιοδικά καλύπτουν όλες τις ανάγκες της σύγχρονης γυναίκας, άμεσα και ανά πάσα στιγμή, χωρίς ιδιαίτερο κόστος για εκείνη. Ένα online περιοδικό φέρνει τη γυναίκα σε απόσταση αναπνοής από τα πάντα. Ένα “κλικ” μακριά».
Αν και τα περισσότερα γυναικεία sites τα χαρακτηρίζει η πολυσυλλεκτικότητα, υπάρχουν αυτά που επικεντρώνονται σε μια συγκεκριμένη ομάδα γυναικών. Έτσι, στη γυναίκα-επιχειρηματία απευθύνεται η ιστοσελίδα Businesswoman.gr, προσφέροντας ανάλογη θεματολογία.
Σύμφωνα με τη Δήμητρα Τοιχομίδου, διευθύντρια του Businesswoman.gr: «Η θεματολογία του Businesswoman.gr καλύπτει όλες τις εργαζόμενης, η οποία έχει πολλές απαιτήσεις, αλλά λιγοστό ελεύθερο χρόνο». Στα περιεχόμενά του βρίσκονται έρευνες, απόψεις και συμβουλές ειδικών, χρηστικά θέματα που αφορούν στην επιχειρηματική καθημερινότητα, νέα και δημοσιεύσεις επιχειρήσεων. Βέβαια, δεν θα μπορούσαν να απουσιάζουν γυναικεία θέματα, πάντα σε συνάρτηση με τον κόσμο των επιχειρήσεων.
«Ελ Ντοράντο» για τους διαφημιζόμενους
Αυξάνοντας όλο και περισσότερο τη δυναμική του στο γυναικείο κοινό, οι διαφημιζόμενοι και οι διαφημιστές αντιλήφθηκαν από νωρίς τη σημασία των γυναικείων sites για τη στοχευμένη επικοινωνία και τις εναλλακτικές δυνατότητες προβολής των brands μέσα από σύγχρονα εργαλεία.
Σύμφωνα με την κ. Βαφία από το Myworld.gr: «Ο διαφημιζόμενος, προκειμένου να επικοινωνήσει το brand ή την υπηρεσία του, επιλέγει ως επικοινωνιακό όχημα τα γυναικεία life style portals, με γνώμονα το περιεχόμενο, την επισκεψιμότητα του site και τις εναλλακτικές μορφές προβολής. Ο διαφημιζόμενος έχει τη δυνατότητα να "τρέξει" το προϊόν στα γυναικεία sites με banner campaign, μπορεί να επιλέξει έξυπνα διαδραστικά tools, να χορηγήσει μια ενότητα με branded content και παράλληλα να τρέξει και ένα διαγωνισμό προσφέροντας δώρα, δίνοντας έτσι το κίνητρο στο χρήστη να συμμετάσχει. Το βασικό επικοινωνιακό όπλο της προβολής στα συγκεκριμένα sites είναι ότι η διαφήμιση ανταποκρίνεται στις ανάγκες του χρήστη και είναι interactive, αφού αλληλεπιδρά με το χρήστη».
Στην αξία του interactivity εστιάζει και η Ρίτα Κούρκουλου, εμπορική διευθύντρια στο Tlife.gr, υπογραμμίζοντας παράλληλα τη σημασία των social media. "Πιστεύουμε πολύ στο δέσιμο του διαφημιζόμενου με την ύλη του site και αυτό το πετυχαίνουμε είτε μέσω χορηγιών, εξειδικευμένου περιεχομένου και βίντεο παραγωγών. Πιο συγκεκριμένα, η δημιουργική ομάδα του Tlife.gr, σε συνεργασία με το διαφημιζόμενο, δημιουργούν online διαγωνισμούς και tailor made interactive εμπειρίες για το κάθε brand. Φιλοσοφία μας είναι να προτείνουμε στους πελάτες μας ιδέες που εκτός από την προβολή τους στο Tlife.gr με banners, να κάνουν και χρήση social media».
Τη σημασία του σωστού targeting αλλά και των κριτηρίων αναδεικνύει και ο κ. Θεοδωρόπουλος από το Womenonly.gr: «Το βασικό πλεονέκτημα των γυναικείων site είναι φυσικά η στόχευση του κοινού που μπορεί να επιτύχει και η σύνδεσή του με συγκεκριμένες ενέργειες ή θεματικές κατηγορίες τις οποίες πολύ ευκολότερα και σε μεγαλύτερη ποικιλία μπορεί να βρει κανείς σε ένα εξειδικευμένο site. Από εκεί και πέρα, ο διαφημιζόμενος θεωρώ ότι πρέπει να σταθμίσει πλέον και το brand κάθε site, το περιβάλλον στο οποίο βρίσκεται η διαφήμισή του και να καθοδηγείται πολύ περισσότερο από ποιοτικά κριτήρια και όχι μόνο ποσοτικά ή χαμηλού κόστους. Είναι λάθος, πιστεύω, να προσεγγίζουμε ειδικά το γυναικείο κοινό online, με τη λογική του χαμηλού cpm και μόνο».
Σε ό,τι αφορά στο Womenonly.gr, βασική διαφοροποίησή του είναι τα χρησιμοποιούμενα διαφημιστικά format, όπως το 300x600, το welcome ad, το sliding billboard και το XL Billboard, ένα banner διαστάσεων 980x280 στο header του site που λανσαρίστηκε πρόσφατα.
Στην καλή έρευνα του αναγνωστικού κοινού εστιάζει και η Βιβή Κωτούλα, διευθύντρια Teleiosgamos.gr, προκειμένου να επιτευχθεί η επιθυμητή διαδραστικότητα. «Το Internet είναι ένα μέσο διαδραστικό. Αυτό είναι ένα τεράστιο πλεονέκτημά του σε σχέση με άλλα ΜΜΕ, που ό,τι και να τους “λέει” ο αναγνώστης, ο ακροατής, ο θεατής, αυτά θα συνεχίσουν να “λένε τα δικά τους”. Εφόσον ένας διαφημιζόμενος επιδιώκει τη διείσδυση της διαφήμισής του, θεωρώ ότι πρέπει να επιλέξει sites με πιστό αναγνωστικό κοινό, το οποίο να ανήκει στο target group του. Αυτό απαιτεί από τους διαφημιζόμενους και τους διαφημιστές να έχουν κάνει καλή έρευνα και να ζητούν τα σωστά στατιστικά στοιχεία από τα sites, ώστε να απευθύνονται σε εκείνο που έχει πραγματικά το κοινό που τους ταιριάζει. Επιπλέον, είναι τόσοι πολλοί οι τρόποι προβολής και μπορούν να συνδυαστούν εικόνες, video, κείμενα, να δημιουργηθούν quiz, διαγωνισμοί, παιχνίδια και τόσα άλλα, που κάθε δημιουργικό τμήμα, αν έχει φαντασία, έμπνευση και τους κατάλληλους ανθρώπους από την πλευρά του μέσου (site).
Άλλωστε, όπως φαίνεται και από τα στοιχεία επισκεψιμότητας, οι γυναίκες βρίσκονται μπροστά στο Internet κυρίως όταν είναι στη δουλειά τους, ενώ εκείνες τις ώρες δεν έχουν δυνατότητα να δουν κάποια διαφήμιση σε οποιοδήποτε άλλο μέσο».
Όπως δηλώνει ο κ. Τάφας από το Femail.gr, ο βασικός παράγοντας για να επιτύχει μια διαφημιστική προβολή, είναι η όσο το δυνατόν καλύτερη προσέγγιση του μηνύματος που αφορά το προϊόν, προς τον καταναλωτή. «Αυτή την απόσταση, ένα site με συγκεκριμένο content μπορεί να την εκμηδενίσει, εφόσον το προϊόν απευθύνεται στο κοινό που ενδιαφέρεται για το συγκεκριμένο περιεχόμενο. Στο Fe-mail.gr προσφέρουμε συγκεκριμένες θέσεις διαφημιστικής προβολής, χωρίς αυτές οι διαφημίσεις να επιβαρύνουν αισθητικά την εικόνα του portal, γεγονός που θα είχε αποτέλεσμα να κουράσει την αναγνώστρια, ενώ μπορούν να προσαρμοστούν στις ανάγκες προβολής προϊόντων και υπηρεσιών». Ο διαφημιζόμενος που απευθύνεται σε γυναίκες δεν έχει καλύτερη επιλογή από το να διαθέσει το budget του σε αυτά τα sites, υποστηρίζει η κα Λορεντζιάδη.
«Αυτό που στο Myself.gr θεωρούμε πλεονέκτημά μας είναι η δημιουργικότητα με την οποία δένουμε τις διαφημίσεις με την ύλη μας. Ξέρουμε πολύ καλά τι διαβάζει η γυναίκα, τι την ενδιαφέρει και πώς να την προσεγγίσουμε όταν θέλουμε να της “πουλήσουμε” κάτι. Το return on investment ενός budget που διατίθεται στοχευμένα σε sites με μεγάλη συγκέντρωση του κοινού στο οποίο απευθύνεται η διαφημιστική καμπάνια είναι αυτονόητο ότι θα είναι πολύ πιο ικανοποιητικό από το αν διαθέταμε αυτό το budget απλά σε ένα site γενικού περιεχομένου με μεγάλη επισκεψιμότητα».
Βέβαια ακόμα περισσότερο στα εξειδικευμένα sites οι διαφημιζόμενοι μπορούν να βρουν ακριβώς το κοινό στο οποίο θέλουν να απευθύνουν το μήνυμά τους. Έτσι και στο site Businesswoman.gr οι marketers βρίσκουν την απήχηση που επιθυμούν. Όπως δηλώνει η κ. Τοιχομίδου: «Το περιοδικό όπως και το portal αποτελούν εξειδικευμένες πηγές πληροφόρησης για τη γυναίκα επιχειρηματία. Η εμβέλειά τους είναι από τις μεγαλύτερες του κλάδου, είναι αξιόπιστα και έγκυρα μέσα και η οργάνωση της δομής και της θεματολογίας παρέχει δυνατότητες αναλυτικής παρουσίασης προϊόντων και υπηρεσιών». Βέβαια το μέλλον φαντάζει πολλά υποσχόμενο, δεδομένου ότι ήδη τα social media αλλά και η δημιουργία blogs διεισδύουν στη γυναικεία agenda, ανοίγοντας περισσότερους δρόμους στους διαφημιζόμενους.
Οι νέες μητέρες στο διαδίκτυο
Όλες οι γυναίκες δεν έχουν τα ίδια ενδιαφέροντα και δεν αναζητούν τα ίδια πράγματα στο διαδίκτυο. Μία πολύ σημαντική κατηγορία γυναικών είναι οι νέες μητέρες, οι οποίες αναζητούν πληροφόρηση στο διαδίκτυο σχετικά με τα νέα τους «καθήκοντα». Σε αυτό το πλαίσιο, απαντήσεις από ειδικούς προσφέρει το ελληνικό portal για την εγκυμοσύνη, το παιδί και τους νέους γονείς Babyspace.gr.
Όπως δηλώνει στο περιοδικό η Μαρία Αθήνη, Editor in Chief, τα sites όπως το Babyspace. gr απευθύνονται σε γυναίκες που βρίσκονται στο κατώφλι της μητρότητας. «Η γλώσσα που χρησιμοποιούμε είναι άμεση και εγκάρδια, με σεβασμό στην ευαίσθητη φάση που διανύει κάθε γυναίκα όταν γίνεται μητέρα. Η θεματολογία μας είναι ευρύτατη και έχει στόχο να απαντήσει σε όλες τις πιθανές και απίθανες απορίες που μπορεί να έχει μια γυναίκα βλέποντας το σώμα και τη ζωή της να αλλάζουν. Έχουμε δώσει μεγάλη βαρύτητα στις επιστημονικές συνεργασίες μας, ώστε οι πληροφορίες που δημοσιεύουμε να είναι έγκυρες. Η υγεία της μητέρας αλλά και του παιδιού, οι πολύτιμες οδηγίες για τη σωστή ανάπτυξη και τη διατροφή του, η ψυχολογία και οι σχέσεις μεταξύ των μελών της οικογένειας, ο ελεύθερος χρόνος και η δημιουργική απασχόληση είναι οι τομείς στους οποίους δίνουμε τη μεγαλύτερη έμφαση. Δεν ξεχνάμε βέβαια πως μια γυναίκα όταν γίνεται μαμά έχει περισσότερο από ποτέ την ανάγκη να φροντίσει τον εαυτό της και να ξαναβρεί τη φόρμα της. Η διατροφή, το fitness και οι συμβουλές ομορφιάς αποτελούν μια ενότητα αφιερωμένη σε μαμάδες αλλά και μπαμπάδες που είναι και θέλουν να φαίνονται νέοι και ακμαίοι».
Για την Τζούλη Πανάγου, Digital Director στο Babyspace.gr, το μεγαλύτερο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που προσφέρουν τα sites τα οποία απευθύνονται σε ενα εξειδικευμένο κοινό, όπως είναι για παράδειγμα αυτό των γυναικών, είναι η στόχευση. «Αυτό μεταφράζεται σε καλύτερη επένδυση χρημάτων για ένα brand, διότι σημασία δεν έχει μόνο ο αριθμός των impressions που πληρώνει κάποιος αλλά και το ποιοτικό κομμάτι. Δηλαδή, το πόσο σχετικό είναι το περιβάλλον-site στο οποίο διαφημίζεται ένα brand, με το ίδιο το brand. Για παράδειγμα, είναι διαφορετικό να προβάλλεται ένα παιδικό προϊόν σε μια υποενότητα ενός γενικού portal το οποίο επισκέπτεται ένα ποικιλόμορφο κοινό, από το να προβάλλεται σε ένα site αποκλειστικό για γονείς με δυνατότητες προβολής σε επιμέρους εξειδικευμένα κοινά.
Επιπλέον, η σχέση ενός εξειδικευμένου site με τους επισκέπτες του είναι πολύ πιο δυνατή και με υψηλότερο ποσοστό πιστότητας, διότι τα sites αυτά απαντούν ακριβώς στις ανάγκες των επισκεπτών τους. Για παράδειγμα, στο Babyspace.gr έχουμε καθημερινή, αμφίδρομη επικοινωνία με χιλιάδες γονείς που μας ζητούν συμβουλές και μας εμπιστεύονται για οτιδήποτε αφορά την οικογένειά τους. Αυτή η εμπιστοσύνη μετακυλίεται και στο διαφημιζόμενο, αυξάνοντας την πιθανότητα θετικής ανταπόκρισης σε μια ενέργεια. Επίσης, η εμπιστοσύνη αυτή μεταφράζεται και σε μια σημαντική βάση μελών στους οποίους μπορεί ο διαφημιζόμενος να επικοινωνήσει απευθείας το προϊόν του».