Θάνος Βλαχόπουλος: Στη διαφήμιση, σε κάθε ερώτηση, απάντηση είναι πάντα «η Ομάδα»

Ο Θάνος Βλαχόπουλος, Πρόεδρος της Oργανωτικής Επιτροπής των Effie Hellas 2024 μιλά για τις προϋποθέσεις που φέρνουν αποτελέσματα
Γράφει η Εύα Πέτροβα
Ο Θάνος Βλαχόπουλος Πρόεδρος της Oργανωτικής Επιτροπής των Effie Hellas 2024 και γενικός διευθυντής και CFO της Solid Havas μιλάει για τις δυσκολίες που υπάρχουν στην αγορά όσον αφορά την επίτευξη καλών αποτελεσμάτων αλλά και τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να καμφθούν
Πόσο δύσκολο είναι να φέρνουν καλά αποτελέσματα η επικοινωνία και το marketing στο πλαίσιο των πληθωριστικών πιέσεων που βιώνει τα τελευταία χρόνια η ελληνική αγορά;
Ένας από τους εφιάλτες των διαφημιστών είναι να πέσουν στη δίνη των κλισέ - άσχετα αν συμβαίνει πολλές φορές να μη μπορούν να ξεφύγουν από αυτά. Κάπως έτσι, κλισέ, ακούγεται και η αναφορά στο θέμα των πληθωριστικών πιέσεων και το πώς αυτές επηρεάζουν τους χώρους της επικοινωνίας και του marketing. Δεν είναι, όμως.
Διότι, η ελληνική αγορά -και όχι μόνο- πιέζεται εδώ και πάρα πολλά χρόνια με ποικίλους τρόπους, αλλά παρουσιάζει και διάφορες ιδιομορφίες, χαρακτηριστικές του τόπου μας και των ανθρώπων του.
Ίσως, λοιπόν, δεν είναι τόσο η (όποια) χρονική συγκυρία που επηρεάζει την αγορά, όσο το γεγονός ότι, στη χώρα μας, αυτή είναι συνδεδεμένη ανέκαθεν με ένα σύστημα οικονομίας, που εξισορροπεί μεταξύ της αδυναμίας εφαρμογής κανόνων κοινής λογικής και αυθαίρετων, συνήθως συντεχνιακού τύπου, αυτό-ρυθμίσεων. Πρόκειται για μια συνθήκη που, από τη φύση της, δεν αφήνει περιθώρια για πολλά κλισέ. Αντίθετα, ο τρόπος με τον οποίο εκτονώνει τις πιέσεις, περιλαμβάνει συχνά μεθόδους από απρόβλεπτες έως και τελείως ασύμμετρες.
Κι όταν, η πραγματικότητα αυτή συγκρούεται με τον εύπλαστο, υποχρεωτικά ευέλικτο και συνεπώς δομικά ασταθή κόσμο της επικοινωνίας και του μάρκετινγκ, εγείρονται μεγάλες δυσκολίες, αλλά και σημαντικές ευκαιρίες.
Καταρχάς, ας κρατήσουμε ως δεδομένο ότι η αστάθεια είναι η νέα κανονικότητα – και όχι μόνο για το χώρο της διαφήμισης. Δεν χρειάζεται να επαναλάβουμε πόσο μεγάλο crash course στο θέμα της αστάθειας υπήρξε η πανδημία. Εκεί, ένα μεγάλο μέρος της αγοράς, συμπεριλαμβανομένων της επικοινωνίας και του μάρκετινγκ, μετά το πρώτο σοκ, προσαρμόστηκε σε πρωτοφανείς συνθήκες και έφερε σημαντικά αποτελέσματα.
Για να συμβεί αυτό -και να συμβαίνει, λίγο πολύ, σε κάθε κρίση- δύο είναι κατά τη γνώμη μου οι προϋποθέσεις:
-η μία είναι η προσαρμοστικότητα, χαρακτηριστικό (ευτυχώς) της φυλής μας. Η ιδιότητα αυτή, κάτω από συνθήκες πίεσης, μπορεί να γεννήσει out of the box λύσεις και να φέρει μη αναμενόμενα, καλά αποτελέσματα ακόμα και σε περιόδους που το σύνολο των κανόνων που την αφορούν γίνεται απολύτως αστάθμητο.
-δεύτερη, και ακόμη πιο σημαντική προϋπόθεση είναι η δημιουργία καλών ομάδων. Η καλή ομάδα είναι μια οντότητα αήττητη – κι αυτό αποτελεί ένα «δόγμα» που επαληθεύεται σε όλα τα γεγονότα της ζωής -από το παιδικό παιχνίδι, τον αθλητισμό, την ιατρική, έως την «κατάκτηση» των εξωπλανητών. Και όταν λέμε «ομάδα» εννοούμε όλα τα μέλη της, ανεξαιρέτως,. Εννοούμε ότι δεν μένει κανένας πίσω, κανένας μόνος. Εννοούμε ότι όποιος/α τη συντονίζει είναι ταυτόχρονα μπροστά και δίπλα στους συμπολεμιστές του, που είναι ταυτόχρονα και στρατηγοί και νεοσύλλεκτοι. Ένα τεύχος ολόκληρο δεν θα έφτανε για να χωρέσει τις ιδιότητες και τη δύναμη της ομάδας. Όμως, ούτε αυτό θα είχε σημασία – διότι απέναντι στην καλή ομάδα δεν υπάρχει κανενός είδους πίεση, πληθωριστική ή άλλη, που να μπορεί να αντέξει. Κι αυτή είναι η απάντηση.