Ermis Awards: ∆ηµιουργικότητα, φτάσε εκεί που δεν θα έφτανες
Καθώς πλησιάζουµε στην απονοµή των Ermis Awards, τα µέλη της Οργανωτικής Επιτροπής της φετινής διοργάνωσης µοιράζονται τις προσδοκίες τους για µια τελετή που θα αναδείξει και θα επιβραβεύσει τις πιο δηµιουργικές και διεισδυτικές ιδέες στην επικοινωνία και τη διαφήµιση. Με κεντρικό µήνυµα «∆ηµιουργικότητα, φτάσε εκεί που δεν θα έφτανες», τα φετινά βραβεία, που θα πραγµατοποιηθούν στο Ωδείο Αθηνών στις 31 Ιανουαρίου 2025, τιµούν έργα µε ανατρεπτικό χαρακτήρα, ιδιαίτερη αισθητική και ουσιαστικό αντίκτυπο στην κοινωνία και τις επιχειρήσεις. Στόχος της διοργάνωσης είναι να εµπνεύσει τους επαγγελµατίες να διευρύνουν τα όριά τους και να αξιοποιήσουν τη δηµιουργικότητα ως µοχλό ανάπτυξης και εξέλιξης.
adb: Tα Ermis Awards 2024 θα απονεµηθούν την Παρασκευή 31 Ιανουαρίου. Ποιες ήταν οι προτεραιότητες της ΟΕ και του Steering Committee σε αυτή τη διαδροµή της φετινής διοργάνωσης;
Τέτη Κανελλοπούλου: Ο θεσµός των Ermis Awards ιστορικά αποτελεί ισοδύναµο της δηµιουργικότητας. Και αυτό γιατί η ιδέα, το νέο, το διαφορετικό, το ανατρεπτικό, ήταν και θα είναι πάντα στο επίκεντρο του κλάδου µας. Η προσπάθεια που κάνουµε δύο χρόνια τώρα ως Steering Committee και αποτυπώνεται και στη φετινή διοργάνωση, είναι τα βραβεία Ermis να µην αποτελούν απλά βραβεία δηµιουργικότητας. Αντίθετα, να αποτελούν την πλατφόρµα που αναδεικνύει όλες τις διαστάσεις της δηµιουργικότητας, προσφέροντας ερεθίσµατα, καθώς και τροφή για σκέψη. Όλοι όσοι εργαζόµαστε στον κλάδο της επικοινωνίας και της διαφήµισης, έχουµε το προνόµιο να εφαρµόζουµε τη δηµιουργικότητα ως αναπόσπαστο κοµµάτι της επαγγελµατικής µας ταυτότητας. Γνωρίζουµε από πρώτο χέρι ότι η δηµιουργικότητα βρίσκει λύσεις, γκρεµίζει τοίχους, χτίζει γέφυρες και εξελίσσει τους εαυτούς µας, τις εταιρείες, τα brands, τις κοινωνίες. Στόχος µας είναι, µέσα από τις δράσεις που υλοποιούµε φέτος, όπως ήταν η καµπάνια «∆ηµιουργικότητα. Φτάσε εκεί που δεν φτάνεις», αλλά και η συνεργασία µε το Deree για την ηµερίδα «Creativity Unexplained», όπου και παρουσιάσαµε στους φοιτητές ορισµένες από τις καµπάνιες που ξεχώρισαν στην προηγούµενη διοργάνωση των Ermis Awards, να αναδείξουµε ακριβώς όλες τις διαφορετικές πτυχές της δηµιουργικότητας και να προσεγγίσουµε τη σύγχρονη ερµηνεία του όρου της δηµιουργικότητας από όπου και αν προέρχεται, σε όποια µορφή κι αν την συναντάµε, οποιοδήποτε στόχο και αν έχει.
adb: Η φετινή µικρού µήκους ταινία για τα Ermis Awards είχε στόχο «να εµπνεύσει και να αναδείξει πώς η δηµιουργικότητα συνδυάζει την ιδέα, τη φαντασία µε τη στρατηγική σκέψη, παράγοντας λύσεις που µεταµορφώνουν τον τρόπο που επικοινωνούµε, µαθαίνουµε και ζούµε». Πώς προέκυψε η ιδέα και ποιο είναι το feedback που έχετε λάβει µέχρι στιγµής;
Χρήστος Κουτσούκος: Η ταινία που δηµιουργήσαµε φέτος για τα Ermis Awards είναι, κατά κάποιον τρόπο, η διαφήµιση της διαφήµισης. Θεωρώ πως λειτουργεί σε πολλά επίπεδα. Το πρώτο, και ίσως πιο βασικό, είναι να µας ενώσει κάτω από µια κοινή αξία: αυτή της δηµιουργικότητας, αλλά και κάτω από έναν θεσµό που την υπηρετεί, τα βραβεία Ermis.
Ο κύριος στόχος της, ωστόσο, είναι να υπενθυµίσει τη δύναµη αυτής της αστείρευτης, αναπάντεχης και συναρπαστικής δύναµης που ονοµάζεται δηµιουργικότητα.
Αυτή η ταινία, ίσως, θα µπορούσε να αποτελέσει την αρχή µιας συνεχιζόµενης, συµπεριληπτικής και πολυεπίπεδης εκστρατείας για τη δηµιουργικότητα. Μια εκστρατεία που δεν θα λειτουργεί µόνο υπενθυµιστικά, αλλά ουσιαστικά, ώστε η δηµιουργικότητα να επιστρέψει στον θρόνο του κλάδου µας. Γιατί, όπως λέµε και στην ταινία, µόνο αυτή µπορεί να µας πάει εκεί που δεν θα φτάναµε αλλιώς.
Η ιδέα πίσω από την ταινία είναι αυτό που αποκαλούµε καµιά φορά “Ιδέα 0” – η ιδέα που έπρεπε να ανοίξει αυτόν τον διάλογο για τη δηµιουργικότητα. Σαν να λέει: «Ορίστε, αυτά είναι µερικά από τα δείγµατα που έχουµε πετύχει ως κλάδος τα τελευταία χρόνια. Τι άλλο µπορούµε να κάνουµε;»
Το feedback που έχουµε λάβει είναι αρκετά θετικό. Το αποτέλεσµα, µε έναν τρόπο, είναι καθησυχαστικό. Βλέπεις την ταινία και λες: «ΟΚ, τελικά η δουλειά που κάνω είναι πραγµατικά ωραία.»
adb: Ποια τα φετινά στοιχεία που φέρνουν ακόµα περισσότερο στο επίκεντρο του θεσµού τη δηµιουργικότητα;
Καλλίνα Κυρατσούλη: Προσπαθούµε να ανοίξουµε µια µεγαλύτερη συζήτηση για την αξία της δηµιουργικότητας σε όλα τα επίπεδα, όχι µόνο στη διαφήµιση (αν και εµείς την έχουµε ανάγκη – και την κουβέντα, και τη δηµιουργικότητα).
Οπότε και φέτος θα αναδείξουµε ανθρώπους (εντός και εκτός του χώρου µας) που µε τις ιδέες τους και το ταλέντο τους, βάζουν τη δηµιουργικότητα στο επίκεντρο.
∆εν θα κάνω spoilers, αλλά είναι άνθρωποι που είναι τιµή µας να τους τιµήσουµε.
adb: Τα Ermis είναι η µεγάλη γιορτή της δηµιουργικότητας. Πώς ορίζεται, κατά τη γνώµη σας, στη σηµερινή εποχή η έννοια της δηµιουργικότητας και της δηµιουργικής σκέψης; Τι περιλαµβάνει, τι µπορεί να προσφέρει και πώς µπορεί να ενισχυθεί στον εγχώριο κλάδο της επικοινωνίας και του marketing;
Χάρης Παριανός: Η δηµιουργικότητα στη σηµερινή εποχή αποτελεί, κατά τη γνώµη µου, το βασικό συστατικό της προόδου, της ευηµερίας, της δηµιουργίας ενός καλύτερου «αύριο». ∆ηµιουργικότητα είναι να βλέπουµε τα πράγµατα από διαφορετικές οπτικές γωνίες, να βρίσκουµε καινοτόµες λύσεις σε προβλήµατα, να παράγουµε νέες και πρωτότυπες ιδέες. Η ∆ηµιουργικότητα αφορά στους πάντες και στα πάντα: µε φαντασία, περιέργεια και ευελιξία µπορούµε να συνδυάζουµε διαφορετικές ιδέες και εµπειρίες για να ξανά-εφεύρουµε την καθηµερινότητα, για να προχωρήσουµε µπροστά.
Έτσι και στον εγχώριο κλάδο της επικοινωνίας και του Marketing, η δηµιουργικότητα πάντα τραβάει την προσοχή, διαφοροποιεί τα προϊόντα και τις υπηρεσίες από τον ανταγωνισµό τους, φέρνει καλύτερα αποτελέσµατα. Πως µπορεί να ενισχυθεί;
Με ανοιχτό µυαλό και µάτια στον κόσµο, µε χρήση νέων τεχνολογιών, µε diversity στον κόσµο που δουλεύει για τη δηµιουργικότητα, µε ένα εργασιακό περιβάλλον που ενθαρρύνει την ελεύθερη έκφραση – είναι κάποιες βασικές σκέψεις.
Τα Ermis Awards πάντως αποτελούν την εγχώρια σφυγµοµέτρηση της δηµιουργικότητας. Αναδεικνύουν τους Πελάτες και τις Μάρκες που έχουν τολµήσει, τις Εταιρείες Επικοινωνίας που δεν έχουν ακολουθήσει την πεπατηµένη αλλά έχουν προσπαθήσει να ανατρέψουν το αναµενόµενο, αναδεικνύουν όσους δεν φοβούνται να κριθούν αλλά είναι έτοιµοι να παλέψουν για περισσότερη δηµιουργικότητα.
Χάρης Παριανός, CEO McCann Worldgroup Athens
adb: Πώς το «πανταχού παρόν» AI και το data-driven marketing επηρεάζουν τη δηµιουργικότητα στην επικοινωνία;
Αντώνης Πασσάς: Η εποχή του AI και του data-driven marketing έχει φέρει επανάσταση στη διαφήµιση, χωρίς όµως να µειώνει τη σηµασία της δηµιουργικότητας. Το AI λειτουργεί ως καταλύτης, παρέχοντας εργαλεία για την ανάλυση δεδοµένων και την κατανόηση των καταναλωτών σε βάθος.
Αυτό επιτρέπει στις δηµιουργικές οµάδες να αφιερώνουν περισσότερο χρόνο στη φαντασία και την καινοτοµία, αξιοποιώντας την τεχνολογία για να κάνουν τις καµπάνιες πιο στοχευµένες και προσωπικές.
Ωστόσο, η ουσία της δηµιουργικότητας παραµένει βαθιά ανθρώπινη. Τα δεδοµένα και οι αλγόριθµοι προσφέρουν κατευθύνσεις, αλλά δεν µπορούν να αντικαταστήσουν το συναίσθηµα, την πολιτισµική ευαισθησία και την ικανότητα να αφουγκραζόµαστε την κοινωνία. Οι καµπάνιες που ξεχωρίζουν είναι αυτές που συνδυάζουν τη δύναµη των δεδοµένων µε αυθεντικές, συναρπαστικές ιδέες.
Τα βραβεία δηµιουργικότητας παίζουν επίσης καθοριστικό ρόλο, καθώς ενθαρρύνουν την καινοτοµία, θέτουν νέα standards και δηµιουργούν κουλτούρα δηµιουργικότητας µέσα στις εταιρείες. Εµπνέουν τις οµάδες να ρισκάρουν και να αναζητούν νέες προσεγγίσεις, ενισχύοντας τη φήµη τόσο των ανθρώπων όσο και των brands.
Το µέλλον της επικοινωνίας είναι υβριδικό: τεχνολογία και δηµιουργικότητα θα συνεργάζονται για να δηµιουργούν καµπάνιες που είναι όχι µόνο αποτελεσµατικές, αλλά και αξέχαστες. Το AI δεν αντικαθιστά τη δηµιουργικότητα· την αναβαθµίζει, δίνοντάς της νέες δυνατότητες και προοπτικές.
adb: Σε αυτό το πλαίσιο, ποιος θα λέγατε, λοιπόν, πως είναι ο ρόλος των Ermis Awards σήµερα; Ποια είναι η αποστολή τους και πού πρέπει να στοχεύουν;
Θοδωρής Περδικάκης: Τα Ermis Awards έχουν την αποστολή να µυρίζονται τη δηµιουργικότητα όπως τα εκπαιδευµένα σκυλιά την τρούφα. Στην Ελλάδα δεν υπάρχει κανένας διαγωνισµός, κανένας θεσµός που να αναδεικνύει τη δηµιουργικότητα µε τον τρόπο και το κύρος που έχουν τα Ermis Awards. Εδώ, η σπουδαία ιδέα και υλοποίηση αναγνωρίζονται, θαυµάζονται και υµνούνται για την ουσία της πρωτότυπης σκέψης, για την ευρηµατικότητα αυτή καθεαυτή, ασχέτως αν η υλοποίηση ευνοείται από το κονδύλι. Τα Ermis Awards είναι ο ναός της δηµιουργικότητας στην Ελλάδα.
Κι επειδή η δηµιουργικότητα είναι πολύτιµη όχι µόνο στη διαφήµιση, αλλά σε κάθε πτυχή της ζωής, γι’ αυτό τα Ermis Awards έχουν στόχο να διευρύνουν τους ορίζοντες στους οποίους την αναζητούν.
adb: Η δηµιουργικότητα δεν είναι ζήτηµα µόνο των εταιρειών του χώρου της επικοινωνίας αλλά και των διαφηµιζόµενων, που πλέον συµµετέχουν πιο ενεργά στα Ermis Awards. Είναι έτοιµοι οι πελάτες να «αγοράσουν» πιο τολµηρές, πιο δηµιουργικές ιδέες; Τους το επιτρέπει η σηµερινή εποχή και η εικόνα της αγοράς; Μπορούν τα Ermis να βοηθήσουν προς αυτή την κατεύθυνση;
Κώστας Σταματάκης: Ας ξεκινήσουµε από τη θέση της δηµιουργικότητας στη διαφήµιση ιδωµένης από την πλευρά των διαφηµιζοµένων: Παλαιότερα η δηµιουργικότητα ήταν επιλογή. Πολλά brands ή και ακόµη και κλάδοι επέλεγαν τη δηµιουργικότητα σαν ουσιαστικό στοιχείο της επικοινωνίας τους ενώ άλλα επέλεγαν άλλες διαφηµιστικές προσεγγίσεις. Σήµερα οι καταναλωτές βοµβαρδίζονται από χιλιάδες µηνύµατα συνεχώς και για να κερδίσει κανείς την προσοχή τους πρέπει να δηµιουργήσει κάτι που θα τους κάνει να το προσέξουν και ιδανικά να συνδεθούν µαζί του. Η δηµιουργικότητα είναι το κλειδί γι’ αυτό.
Η συµµετοχή των διαφηµιζόµενων στα Ermis Awards δηλώνει µια µετατόπιση προς µια πιο συνεργατική και δηµιουργική προσέγγιση στη διαφήµιση. Η σηµερινή εποχή χαρακτηρίζεται από ραγδαίες αλλαγές και αυξηµένο ανταγωνισµό. Οι καταναλωτές είναι πιο ενηµερωµένοι και απαιτητικοί, αναζητώντας εµπειρίες και συνδέσεις των brands µε χαρακτηριστικά όπως η αυθεντικότητα, η διαφορετικότητα, η καινοτοµία, ή ό,τι άλλο στοιχείο τα χαρακτηρίζει. Η διαφήµιση πρέπει να µεταδώσει αυτά τα «µηνύµατα». Και εδώ η δηµιουργικότητα είναι το κλειδί.
Τα Ermis Awards διαδραµατίζουν κρίσιµο ρόλο στην ανάδειξη της δηµιουργικότητας στην επικοινωνία, πέρα και πάνω από τους δηµιουργούς. Τα βραβεία αναγνωρίζουν και επιβραβεύουν τις πιο καινοτόµες και επιδραστικές καµπάνιες, ενθαρρύνοντας έτσι τους διαφηµιζόµενους να είναι πιο τολµηροί. Οι βραβευµένες καµπάνιες αποτελούν πηγή έµπνευσης για άλλους διαφηµιστές και πελάτες, δείχνοντας τι είναι δυνατό να επιτευχθεί. Επίσης ανοίγουν ένα διάλογο στη διαφηµιστική αγορά για τη θέση της δηµιουργικότητας µέσα στα ατελείωτα KPIs που παρακολουθούµε καθηµερινά και τον κρίσιµο ρόλο που έχει στη σύγχρονη επικοινωνία.
Συνολικά, µπορούµε να πούµε ότι υπάρχει µια αυξανόµενη τάση προς την υιοθέτηση πιο τολµηρών και δηµιουργικών ιδεών στη διαφήµιση. Τα Ermis Awards συµβάλλουν σηµαντικά σε αυτή την εξέλιξη, δηµιουργώντας ένα κλίµα που ενθαρρύνει την τόλµη και την καινοτοµία.