To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES
Menu

Μedia Benchmarking: Μπορεί να εξακολουθήσει να παρέχεται στην Ελλάδα

Μedia Benchmarking: Μπορεί να εξακολουθήσει να παρέχεται στην Ελλάδα

Για μια πολύ σημαντική εξέλιξη στην εγχώρια αγορά επικοινωνίας και διαφημισης ενημέρωσε με επίσημη ανακοίνωση του ο ΣΔΕ. Συγκεκριμένα το ζήτημα αγορά την προσφυγή που κατέθεσε στις 4 Νοεμβρίου 2021 ο ΣΔΕ στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατά του Ν. 4764/2020, ο οποίος με το άρθρο 189 παρ. 1 του Ν.4764/2020 απαγόρευσε κάθε άμεση ή έμμεση οργανωμένη και συστηματική ή μη ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ διαφημιζόμενων επιχειρήσεων ή/και διαφημιστών, ή μεταξύ των ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών σταθμών, σχετικά με τις τιμές πώλησης ή τις μέσες τιμές πώλησης ή το κόστος ανά μονάδα διαφημιστικής φόρτισης (CPR) ή τη διαφημιστική δαπάνη για την αγορά διαφημιστικού χώρου ή χρόνου», με αποτέλεσμα την απαγόρευση του Media Benchmarking.

Μετά από τις επίσημες απαντήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που εστάλησαν το 2024 και τις νομικές ενέργειες που ο ΣΔΕ ολοκλήρωσε πρόσφατα, ο ΣΔΕ  ενημέρωσε τα μέλη του και σήμερα την ευρύτερη αγορά, ότι η υπηρεσία του Μedia Benchmarking, μετά την προσθήκη του άρθρου 33 του Ν. 5005/2022, κατέστη πλέον σαφές ότι μπορεί να εξακολουθήσει να παρέχεται στην Ελλάδα, υπό τις προϋποθέσεις που ίσχυαν και πριν από την εισαγωγή του άρθρου 189 παρ. 1 του Ν. 4764/2020.

Αναλυτικά η  σχετική τοποθέτησή του ΣΔΕ αναφέρει τα εξής:

«Μετά από τις επίσημες απαντήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που εστάλησαν το 2024 και τις νομικές ενέργειες που ο ΣΔΕ ολοκλήρωσε πρόσφατα, ενημερώσαμε τα μέλη μας και με το παρόν επιθυμούμε να ενημερώσουμε εσάς και την ευρύτερη αγορά, ότι η υπηρεσία του Μedia Benchmarking, μετά την προσθήκη του άρθρου 33 του Ν. 5005/2022, κατέστη πλέον σαφές ότι μπορεί να εξακολουθήσει να παρέχεται στην Ελλάδα, υπό τις προϋποθέσεις που ίσχυαν και πριν από την εισαγωγή του άρθρου 189 παρ. 1 του Ν. 4764/2020.

Το 2020, με το άρθρο 189 παρ. 1 του Ν. 4764/2020,  που τροποποίησε το άρθρο 12 του Ν. 2328/1995, απαγορεύτηκε «…κάθε άμεση ή έμμεση οργανωμένη και συστηματική ή μη ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ διαφημιζόμενων επιχειρήσεων ή/και διαφημιστών, ή μεταξύ των ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών σταθμών, σχετικά με τις τιμές πώλησης ή τις μέσες τιμές πώλησης ή το κόστος ανά μονάδα διαφημιστικής φόρτισης (CPR) ή τη διαφημιστική δαπάνη για την αγορά διαφημιστικού χώρου ή χρόνου από μέσα της παρ. 1». 

Με τη νομοθετική αυτή πράξη και παρά την αντίθετη τοποθέτηση του ΣΔΕ κατά τη δημόσια διαβούλευση, αιφνίδια καταργήθηκε η παροχή στην Ελλάδα της υπηρεσίας Media Benchmarking από τους media auditors.

Μέχρι τότε, οι εταιρίες media auditing που δραστηριοποιούνταν στην Ελλάδα, προσέφεραν στους διαφημιζομένους τη δυνατότητα να αξιολογούν τη διαφημιστική τους επένδυση σε κάθε παραδοσιακό μέσο, σε σχέση με ένα αντιπροσωπευτικό «καλάθι» της αγοράς. Με αυτό τον τρόπο οι διαφημιζόμενοι είχαν τη δυνατότητα να διαφοροποιήσουν τις επιλογές τους στα μέσα,  με έναν ορθολογικό και τεχνοκρατικό τρόπο, ώστε να επιτύχουν το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα σε κάλυψη, πιέσεις, ζώνες κτλ, ή να επιτύχουν τους επικοινωνιακούς τους στόχους με το μικρότερο δυνατό κόστος.

Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι η υπηρεσία αυτή παρέχεται στην πλειοψηφία  των  Ευρωπαϊκών, Αμερικανικών και Ασιατικών χωρών, χωρίς ποτέ να αμφισβητηθεί η νομιμότητά της.

Ο ΣΔΕ, έχοντας να αντιμετωπίσει μία σημαντική παρέμβαση στην αγορά της επικοινωνίας και παραβίαση του Ενωσιακού Δικαίου και μετά από ανεπιτυχείς προσπάθειες εξεύρεσης λύσης μέσα από διάλογο με την Πολιτεία, προσέφυγε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Το 2022 η κυβέρνηση, πιθανώς μετά από παρέμβαση της Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με τη διάταξη του άρθρου 33 του Ν. 5005/2022, πρόσθεσε στην παρ. 10 του άρθρου 189 του Ν. 4764/2020 τη φράση «Το παρόν δεν θίγει την εφαρμογή των άρθρων 101 και 102 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Σ.Λ.Ε.Ε.)».

Η συγκεκριμένη προσθήκη/τροποποίηση του νόμου, λέει με απλά λόγια ότι, εφόσον η υπηρεσία του Media Benchmarking δεν βρίσκεται σε αντίθεση προς τη διάταξη του άρθρου 101 ΣΛΕΕ, δεν είναι δυνατόν να απαγορεύεται από την παρ. 10 του άρθρου 189 του Ν. 4764/2020, αφού το άρθρο 101 ΣΛΕΕ, σε περίπτωση σύγκρουσης μεταξύ των εν λόγω διατάξεων, υπερισχύει.

Μετά από τις επίσημες απαντήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που εστάλησαν το 2024 και οι οποίες επιβεβαιώνουν το παραπάνω και τις νομικές ενέργειες που ο ΣΔΕ ολοκλήρωσε πρόσφατα, ενημερώσαμε τα μέλη μας και με το παρόν επιθυμούμε να ενημερώσουμε και την ευρύτερη αγορά, ότι η υπηρεσία του Μedia Benchmarking, μετά την προσθήκη του άρθρου 33 του Ν. 5005/2022, κατέστη πλέον σαφές ότι μπορεί να εξακολουθήσει να παρέχεται στην Ελλάδα, υπό τις προϋποθέσεις που ίσχυαν και πριν από την εισαγωγή του άρθρου 189 παρ. 1 του Ν. 4764/2020.

Εναπόκειται στην αγορά, δηλαδή στους διαφημιζόμενους και στους παρόχους του Media Benchmarking, υπάρχοντες και μελλοντικούς, η αξιοποίηση  της υπηρεσίας, ως εργαλείου για την  ορθή αξιολόγηση των διαφημιστικών επενδύσεων.»

TAGS: ΣΔΕ