Όλα γίνονται digital
Όλα γίνονται digitalΓράφει ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ
Πριν από μερικές ημέρες το IAB Europe επιβεβαίωσε την απόφαση του Alain Heureux να αποσυρθεί από το ρόλο του ως Διευθύνων Σύμβουλος και Πρόεδρος, παραδίδοντας τη σκυτάλη στον μέχρι τώρα Αντιπρόεδρο του IAB Europe Κίμωνα Ζορμπά.
αdb: Είστε ο νέος CEO του IAB. Ποιοι είναι οι στόχοι σας και ποιες οι βασικές σας επιδιώξεις όσον αφορά αυτή τη θέση;
Κ.Ζ.: Θα συνεχίσω να χτίζω στα στέρεα θεμέλια που έχουν τεθεί εδώ και 6 χρόνια με την ίδρυση του IAB Europe. Βασικό μας μέλημα είναι το να εξασφαλίσουμε ότι οι εταιρείες και η βιομηχανία της online διαφήμισης, των media, της έρευνας και των analytics στην Ευρώπη θα εξακολουθήσουν να ενισχύουν τη θέση τους κάθε χρόνο όλο και πιο πολύ. Μαζί με τις υπόλοιπες εταιρείες μέλη του IAB, αλλά και το δίκτυο των εθνικών Οργανισμών επενδύουμε σημαντικά στη δόμηση ισχυρών σχέσεων με αντίστοιχους ευρωπαϊκούς φορείς, προσπαθώντας να τους βοηθήσουμε να κατανοήσουν καλύτερα και να υποστηρίξουν την ανάπτυξη του τομέα μας.
adb: Ποια είναι τα βασικά θέματα που υπάρχουν σήμερα στην ατζέντα του IAB Europe; Ποιες είναι οι προκλήσεις και τα φλέγοντα ζητήματα που ζητούν άμεση ανταπόκριση από την πλευρά σας;
Κ.Ζ.: Το IAB Europe έχει να αντιμετωπίσει μία πλειάδα επιχειρηματικών θεμάτων, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται τα ζητήματα των ρυθμιστικών κανονισμών και αρχών τα οποία σαφέστατα επηρεάζουν σημαντικά τις εταιρείες μέλη μας. Για παράδειγμα, τη δεδομένη χρονική στιγμή έχουμε να αντιμετωπίσουμε το ζήτημα που έχει ανακύψει με την απόφαση της Mozilla να μπλοκάρει τα cookies τρίτων, απόφαση η οποία αναμένεται να προξενήσει σοβαρά προβλήματα από τον ερχόμενο Ιούνιο που θα τεθεί σε ισχύ. Ακόμη ένα σημαντικό ζήτημα είναι και αυτό του targeting. Σήμερα οι δυνατότητες που δίνει η συγκεκριμένη τεχνολογία στις εταιρείες που την αξιοποιούν είναι εξαιρετικά μεγάλες, ενώ δυστυχώς από την άλλη πλευρά οι εταιρείες αυτές έχουν να αντιμετωπίσουν μεγάλες προκλήσεις τόσο από την τρέχουσα οικονομική και κοινωνική κατάσταση που επικρατεί όσο και από το εξαιρετικά ρευστό πολιτικό περιβάλλον. Αποτελεί σήμερα βασικό μας στόχο η εκπαίδευση της κοινωνίας αλλά και του πολιτικού κόσμου, αναφορικά με την αξία που έχουν τέτοιας υφής υπηρεσίες, τόσο για τους χρήστες όσο και για την οικονομία γενικότερα. Είναι σαφές, τέλος, πως είμαστε απόλυτα επικεντρωμένοι στην εκπαίδευση ολόκληρης της επιχειρηματικής αλυσίδας στον τρόπο με τον οποίο μπορεί να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες που δημιουργούνται πλέον μέσα από τις ψηφιακές τεχνολογίες.
adb: Ποιοι είναι οι βασικοί άξονες στους οποίους βασίζεται το Interact Congress το οποίο πραγματοποιείται σε λίγες ημέρες και τι αναμένεται να «προσφέρει» στους συμμετέχοντες; Πού θα εστιάζει η φετινή διοργάνωση;
Κ.Ζ.: Η φετινή διοργάνωση του Interact Congress επικεντρώνεται στην ποικιλομορφία και τις ευκαιρίες που δημιουργούνται στο σύγχρονο πολυ-οθονικό (multi-screen) περιβάλλον, αλλά και στο τι σημαίνει η σύγχρονη αυτή πραγματικότητα για διαφημιστές και διαφημιζόμενους. Στη φετινή διοργάνωση θα φέρουμε σε επαφή κορυφαίους ειδικούς της βιομηχανίας μας, οι οποίοι θα διερευνήσουν το πώς οι διαφημιστές θα πρέπει να αλλάξουν την εστίασή τους από την απλή προβολή του μηνύματος προς το κοινό στην αλληλεπίδραση και το διάλογο μαζί του. Επίσης στη φετινή διοργάνωση αναμένεται να «κολυμπήσουμε» στα βαθιά νερά σημαντικών ζητημάτων της επικαιρότητας, όπως η νομοθεσία προστασίας προσωπικών δεδομένων, η οποία συζητείται επί του παρόντος στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Θα υπάρξει επίσης μία Σύνοδος Διαφημιζομένων (Advertiser Summit) στην οποία άνθρωποι του χώρου αναμένεται να συζητήσουν αναφορικά με τις σημερινές ανάγκες τους αλλά και το πώς βλέπουν να αναπτύσσονται οι σχέσεις τους με το καταναλωτικό κοινό. Τέλος, θα εμβαθύνουμε στην προσέγγιση που έχει σήμερα μια εταιρεία επικοινωνίας προς το καταναλωτικό κοινό αλλά και στον τρόπο που οι εταιρείες ανταποκρίνονται στην πρόκληση του multi screen σημερινού περιβάλλοντος.
adb: Ποιες είναι κατά τη γνώμη σας οι κυρίαρχες τάσεις στον τομέα της online διαφήμισης;
Κ.Ζ.: Παρατηρούμε τελευταία πως οι διαφημιστές έχουν αρχίσει να γίνονται «ψηφιακοκεντρικοί» από «τv-κεντρικοί», στοιχείο το οποίο αποδεικνύεται και από τις περίπου 16 ώρες την εβδομάδα που αφιερώνονται σε ψηφιακές συσκευές. (Mediascope Survey). Πολλοί επίσης διαφημιστές έχουν αποφασίσει να επιχειρήσουν «το ταξίδι» του διαλόγου και της συζήτησης direct με το καταναλωτικό κοινό στο online περιβάλλον. Το συγκεκριμένο «ταξίδι» ξεκινά με την απευθείας σύνδεση με το κοινό μέσα από τις πλατφόρμες των social media, αξιοποιεί κάποιο viral video ή κάποια branded ιστοσελίδα και καταλήγει σε μία cross-media καμπάνια η οποία έχει σαν βασικό στόχο την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη εξάπλωση του μηνύματος. Στα μέσα μαζικής ενημέρωσης
κυριαρχούν έννοιες όπως η κάλυψη (reach) και η συχνότητα (frequency), σήμερα όμως μπορούμε να παρατηρήσουμε πως οι σύγχρονες στρατηγικές media αναζητούν πρώτα και κύρια σύνδεση με τον καταναλωτή, χρησιμοποιούν τεχνικές targeting, προσδιορίζουν brand ambassador και «εξάπτουν» το καταναλωτικό ενδιαφέρον πριν από τη μαζική επικοινωνία. Οι «MadMen» ενώνονται πλέον με τους «MathMen», καθώς η τεχνολογία και τα metrics αποκτούν πλέον την ίδια βαρύτητα με τη δημιουργικότητα και το συναίσθημα.
adb: Ποια είναι η εκτίμηση και η πρόβλεψή σας αναφορικά με τη βιομηχανία της ψηφιακής διαφήμισης στην Ευρώπη; Θα πρέπει να αναμένουμε ανάπτυξη στα επόμενα χρόνια;
K.Z.: Θα μπορέσει η ψηφιακή διαφήμιση να αντισταθεί χωρίς κανένα πρόβλημα στην οικονομική κρίση στην Ευρώπη; Η απάντηση είναι, φυσικά, «όχι». Εάν όμως συγκρίνουμε τους εαυτούς μας με όλα τα υπόλοιπα media θα δούμε πως πηγαίνουμε πολύ καλά. Αυξάνουμε το μέσο μερίδιο αγοράς μας στην Ευρώπη, καθώς πλέον υπερβαίνει το 25% της συνολικής δια- φημιστικής επένδυσης. Ο τομέας θα πρέπει να αγγίξει παγκόσμια διαφημιστική δαπάνη της τάξεως των 25 δισ. ευρώ μέσα στο 2013 (στοιχεία AdEx Europe Benchmark). Βέβαια θα πρέπει να σημειώσουμε πως ίσως να καταγραφούν μονοψήφιοι ρυθμοί ανάπτυξης σε κάποιες βασικές αγορές, με τις συγκεκριμένες επιδόσεις να είναι αντίστοιχες με εκείνες που παρατηρήσαμε τη διετία 2008-2009. Οι διαφημιζόμενοι δέχονται πιέσεις. Η ανάπτυξη δεν προέρχεται από την Ευρώπη αλλά κυρίως από τις χώρες BRIC (Bραζιλία, Ρωσία, Ινδία, Κίνα). Αυτό σημαίνει πως για να διατηρήσουν το επίπεδο της κερδοφορίας τους στην Ευρώπη θα πρέπει να προβούν σε περικοπές. Συνήθως οι κινήσεις αυτές επηρεάζουν βασικά τα κονδύλια για marketing και επικοινωνία. Το 2013 ίσως να παρατηρήσουμε μια περαιτέρω σημαντική μετακίνηση από τα παραδοσιακά media προς τα ψηφιακά μέσα. Όλα τα μέσα και κάθε μορφή περιεχομένου γίνονται όλο και πιο digital. H πραγματικότητα αυτή προσφέρει στον καταναλωτή εξαιρετικές εμπειρίες σε διαφορετικές οθόνες και καλύτερο ROI για τους διαφημιζόμενους. Η ψηφιακή διαφήμιση προσφέρει διπλή επιστροφή της επένδυσης (Return on investment). Bλέπουμε πως η απόσταση ανάμεσα στην προτίμηση και το λεγόμενο conversion, αν θεωρηθεί πως αντιστοιχεί στη γραμμή μεταξύ σκέψης και πράξης, είναι πολύ μικρή στις ψηφιακές πλατφόρμες.
Who is Who
O Kίμων Ζορμπάς αναμένεται να είναι ο επόμενος CEO του IAB Europe. Αυτή τη στιγμή είναι Vice President του Οργανισμού και επικεφαλής του προγράμματος Δημόσιας Πολιτικής (public policy) του IAB σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, διατηρώντας επαφές με τους ευρωπαϊκούς θεσμικούς φορείς, άλλους διεθνείς οργανισμούς, καθώς και με τα media για να προβάλλει και να προωθήσει τις θέσεις και τα συμφέροντα του Οργανισμού. Βασικά ζητήματα που περιλαμβάνονται στην ατζέντα του IAB Europe είναι η Προστασία Δεδομένων, η Προστασία Καταναλωτών, η Διαφήμιση και το e-commerce. Πριν ενταχθεί στο δυναμικό του IAB Europe εργαζόταν για σημαντική Ένωση του χώρου του ICT, όπου ήταν υπεύθυνος πάλι για ζητήματα Δημόσιας Πολιτικής, όπως η αξιοπιστία λογισμικού, η προστασία δεδομένων και η ασφάλεια ICT. Eπίσης, έχει υπάρξει υπεύθυνος government affairs για σημαντική εταιρεία Ημιαγωγών. Πρόκειται για καταρτισμένο νομικό με σπουδές σε προπτυχιακό στο Πανεπιστήμιο του Tübingen στη Γερμανία και μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών από το K.U.Leuven στο Βέλγιο.