Διαφημιστικές εταιρείες: Ανάπτυξη παρά τις δυσκολίες
Όπως προκύπτει από τα επίσηµα οικονοµικά στοιχεία των 55 µεγαλύτερων διαφηµιστικών εταιρειών της εγχώριας αγοράς που συγκέντρωσε και ανέλυσε η Direction Business Reports, τα συνολικά µικτά κέρδη αυξήθηκαν κατά 16,10% ξεπερνώντας τα 131,4 εκατ. ευρώ, όταν το 2022 είχαν κυµανθεί περί τα 113,2 εκατ. ευρώ. Ο δε συνολικός κύκλος εργασιών των 55 εταιρειών αυξήθηκε κατά 14,37% καθώς από τα 394,9 εκατ. ευρώ του 2022 ανήλθε σε 451,7 εκατ. ευρώ την προηγούµενη χρονιά. Επίσης, τα συνολικά κέρδη προ φόρων υπερδιπλασιάστηκαν, καταγράφοντας άνοδο +115,27% από τα 11,49 εκατ. ευρώ του 2022 στα 24,7 εκατ. ευρώ το 2023.
Αυτοί που ξεχώρισαν
Στην κατάταξη µε βάση τα µικτά αποτελέσµατα του 2023, την πρώτη πεντάδα (µε σειρά εµφάνισης) αποτελούν οι Bold Ogilvy (20,4 εκατ. ευρώ µε άνοδο 2,79%), ΜΜS - Publicis Groupe Greece (11,6 εκατ. ευρώ και άνοδος 18,92%), The Newtons Laboratory (9,9 εκατ. ευρώ µε άνοδο 9,63%), DDB (9,4 εκατ. ευρώ και άνοδος 10,89%) και Νext Com (8,1 εκατ. ευρώ και άνοδος 3.103%). H Next Com αποτελεί και τη µοναδική αλλαγή στο top 5 σε σχέση µε το 2022, καθώς η εντυπωσιακή ανάπτυξη που κατέγραψε το 2023 σε όλα της τα µεγέθη την έφερε από την 46η θέση της κατάταξης στην πέµπτη. Το top 10 συµπληρώνουν (πάντα µε σειρά κατάταξης) οι ΜcCann Erickson (7,4 εκατ. ευρώ και άνοδος 2,46%), Choose (5,7 εκατ. ευρώ και άνοδος 63,99%), ΒΒDO (4,3 εκατ. ευρώ και άνοδος 3,6%), Frank and Fame (4,2 εκατ. ευρώ και άνοδος 17,81%) και η Solid Havas (3,7 εκατ. ευρώ µε άνοδο 24,72%).
Σε ανοδική τροχιά η αγορά
Από τις 55 εταιρείες του δείγµατος το 63,64% (35 εταιρείες) κατόρθωσε να αυξήσει τα µικτά του αποτελέσµατα το 2023, ενώ το 36,36% (20 εταιρείες) τα είδε να µειώνονται. Όσον αφορά τον κύκλο εργασιών, άνοδο κατέγραψαν 39 εταιρείες (70,91% του δείγµατος), ενώ κάµψη βίωσαν 16 agencies (29,09% του δείγµατος). Σχετικά µε τα κέρδη προ φόρων, η πλειονότητα (48 εταιρείες - 87,27%) κατέγραψε κέρδη, ενώ ζηµιογόνες χρήσεις είχε το 12,73% (7 εταιρείες).
Εστιάζοντας στις 48 κερδοφόρες εταιρείες για το 2023, παρατηρούµε πως οι 23 (41,82% του συνολικού δείγµατος) αύξησαν τα κέρδη προ φόρων τους έναντι του 2022, ενώ 16 (29,09% του συνολικού δείγµατος) τα είδαν να υποχωρούν. Επίσης, 9 εταιρείες (16,36%) κατάφεραν να επιστρέψουν σε κερδοφόρο (προ φόρων) αποτέλεσµα το 2023 έναντι ζηµιών προ φορών το αντίστοιχο διάστηµα του 2022.
Όσον αφορά τις 7 εταιρείες που κατέγραψαν ζηµιογόνα χρήση το 2023, οι 3 από αυτές (5,45% του συνολικού δείγµατος) αύξησαν τις ζηµίες, µία εταιρεία τις περιόρισε (1,82%) και τρεις εταιρείες σηµείωσαν ζηµίες προ φόρων το 2023 έναντι κερδών το 2022 (5,45% του δείγµατος).
Όσον αφορά το συνολικό περιθώριο µικτού κέρδους της αγοράς, ανήλθε κατά µέσο όρο στο 29,10% την προηγούµενη χρονιά, καταγράφοντας µικρή άνοδο 1,54%. Επίσης, το συνολικό περιθώριο καθαρού κέρδους το 2023 ανήλθε σε 5,48% γνωρίζοντας άνοδο κατά 88,32%.
Οι ιδιαιτερότητες…
Τέλος, θα πρέπει να υπογραµµιστεί για ακόµη µία χρονιά ότι είναι σαφές και ξεκάθαρο πως οι ισολογισµοί των διαφηµιστικών εταιρειών δεν είναι απόλυτα ίδιοι µεταξύ τους ως προς τη «σύσταση». Για παράδειγµα, δεν αφορούν πάντα µόνο έσοδα από το δηµιουργικό, καθώς υπάρχουν περιπτώσεις που περιλαµβάνουν τζίρο από δραστηριότητα media ή από PR ή και digitail units. Αποτελούν, ωστόσο, τον πλέον αντικειµενικό και επίσηµο τρόπο παρουσίασης των µεγεθών των επιχειρήσεων και δεν µπορούν παρά να αποτελούν και το «νόµισµα» που επιτρέπει την αποτύπωση της αξίας της αγοράς.